Saturday, May 22, 2010

Banyak udang banyak garam

Banyak udang banyak garam,
Banyak orang banyak ragam.

Manusia telah diciptakan dgn kepelbagaian yg tinggi. Secara saintifiknya, jika kita memahami proses pembahagian sel utk menghasilkan gamet iaitu meiosis sendiri merupakan satu proses yg menyebabkan kepelbagaian di kalangan anak2 yg dilahirkan. Subhanallah! Masya ALLAH!

Hebat sekali ciptaan ALLAH! Berbillion-billion manusia wujud di muka bumi ini dan semuanya sgt tidak sama antara satu sama lain.

Utk semua manusia yg pelbagai ini DIA kirimkan satu sistem yg terbaik utk menjadi pegangan semua. Hanya satu sistem. Secara logiknya, kita akan mempersoalkan realibiliti sistem ini. tapi, sesungguhnya sistem ini adalah sistem yg begitu komprehensif utk dilaksanakan oleh semua manusia. ini secara teorinya...teori yg diimani oleh hati2 yg yakin akannya..

Itulah ISLAM.

Teorinya begitulah, begitu sempurna & terbaiknya islam utk seluruh manusia. Namun, realitinya...mari kita renungi pd diri sendiri.

Ia suatu sistem yg perlu disesuaikan oleh diri mereka yg meyakininya. Bukannya sistem yg perlu disesuaikan dgn diri2 yg begitu, sangat pelbagai. Pastinya, sistem itu akan rosak binasa jika mengikut kehendak2 yg pelbagai. Seperti pepatah inggeris, 'more than one chef spoil the cook'.

MasyaALLAH, mari renungi diri. kita ada pelbagai kerenah. kerenah yg kadangkala memeningkan kepala orang2 di sekeliling kita. jadi, adakah apa yg kita lakukan selama ini memeningkan sistem terbaik yg diturunkan ALLAH ke bumi ini?

Wahai diri, renungilah, dan renungilah...

2 comments:

  1. salam ukhtie..
    jzkk ats prkongsian aka muhasabah..
    huhu..astaghfirullah..
    btol2x.. krn karenah kt yg mcm2 ni la yg memburukkn sistem Allah yg x de cacat cela langsung ni.. faghfirlana ya Raheem..
    mg tiap langkah2 mndtg Allah pimpin hati2 ini..
    yg semmgnya masih sgt byk rompong2 dlm diri.

    thabit qulubanaa 'ala deenik wa ala thoatik

    p/s: rindu awk! bittaufiq wannajah fil imtihan! mg Allah permdhkn urusan kt sume iA..

    ukhti fillah,
    b02 musab (^-*)

    ReplyDelete
  2. ukhti,

    betul! kite yg perlu sesuaikan diri dgn sistem itu, buke sesuke hati ubah sistem itu ikut nafsu kite.. suke ati je!

    huhu salam rindu kuntuman bunga dari plymouth:)

    gambate! bittaufiq wannajah sis!

    ReplyDelete