Thursday, August 27, 2009

Susah dan mudah

Apabila melihat kpd apa yg telah dilalui oleh diri sendiri dan pengalaman manusia lain yg dipaparkan melalui media, aku melihat bahawa susah dan senang adalah perkara2 yg sering menghimpit manusia.

Ada orang menjadikan susah itu sebab utk dia berusaha bersungguh2 mengubah nasibnya utk menjadi senang dgn apa jua cara, walaupun yg melanggar syarak. Ada pula yg senang hidupnya menggunakan senang itu sbg sbb utk menjadi org yg sombong. Namun tak dinafikan ada yg susah atau senang, dia hidup dgn seadanya. Jika susah tidak meminta2, jika senang pula tidak hidung tinggi.

Lalu aku berfikir, apakah kesenangan atau kesusahan itu yg harus dipandang apabila kita ingin melakukan sesuatu? Apakah ia menjadi penghalang atau penggalak utk kita melaksanakan apa yg harus kita buat? Lebih spesifik lagi, adakah ia menjadi neraca utk kita melaksanakan apa yg ALLAH perintahkan?

Hakikatnya, apa yg perlu dilaksanakan itulah lebih penting utk kita pertimbang dan perhatikan. Kesusahan atau kesenangan itu adalah urusan ALLAH kerana ada yg berusaha bersungguh2 tp tak juga dpt hidup senang dan ada pula yg usaha sikit shj tp sudah dpt hidup senang. Hidup bukanlah utk melihat susah atau senang, sebaliknya utk mengajak diri dan jiwa melakukan ketaatan dgn susah atau senang itu.

Namun, tulisan ini bukanlah menggalakkan umat islam utk berlengah2 atau bersenang2. Sekadar mahu membuka mata. Kesusahan atau kesenangan hidup tak sepatutnya menjadi suatu yg memberatkan fikiran, tp beratkanlah fikiran dgn memikirkan bagaimana ketaaatan dpt dihasilkan drpd kesenangan dan kesusahan yg dihadapi.

Silalah betulkan jika apa yg ditulis ini tidak kena dgn apa yg diajar oleh Rasulullah.. =)

No comments:

Post a Comment