Sunday, November 8, 2009

Jatuh Cinta Lagi

'Cinta itu cahaya sanubari
Kurniaan Tuhan fitrah insani'
Pernah dengar petikan ni? Merupakan lirik daripada lagu 'Kerana Cinta' dendangan in team dan mestica... Sgt kusetujui kalimah ini... =)
Indah kasih sayang ILAHI buat hambaNYA. Bukankah kasih sayang itu sebuah perasaan yg indah? Mengapa ia indah? Kerana ia memenuhi fitrah kita, fitrah yg merupakan kurniaan ILAHI. Fitrah yg dikirim bersama kita ketika kita hendak melangkah ke dunia yg penuh cabaran.
Dunia ini penuh dgn keindahan, namun ia keindahan yg menipu dan tak kekal. Kasih sayang yg dikirim dalam jiwa manusia melalui bekalan fitrah insani itulah yg mampu membuatkan manusia kembali kpd keindahan cinta yg sebenar; cinta kepada ILAHI. Cinta kepada Pencipta yg mengasihi kita lebih daripada kasih sayang yg mampu diberi oleh mana2 makhlukNYA. in other words, kasih dan cintaNYA buat hamba2 yg mencintaiNYA adalah cinta yg tak terbandingkan.
Bukti cintaNYA ialah pengutusan Rasul2NYA. RasulNYA telah lama pergi, tapi DIA tak tinggalkan kita terkontang-kanting utk meraih semula cinta yg sebenar. DIA tinggalkan kalam cintaNYA (aka ayat2 cintaNYA) dalam kitab yg mulia, al-Quran.
Ayat2 cinta ALLAH ini sungguh2 istimewa. Bukalah mushaf itu dgn penuh pengharapan, pasti dirimu tak dikecewakan. Ada masanya, hati2 yg sdg mencari ketenangan dan jalan keluar itu akan disentuh hatinya oleh kalimah2 cinta ILAHI buat hambaNYA itu, namun ada jua ketikanya hati seperti batu. keras dan tegar, tak terasa apa2 pabila membaca baris2 kalimah suci itu...Mungkin kerana hati kita sendiri yg masih lagi sarat dgn dosa hingga hidayah kasih dan cintaNYA tidak menembusi titik2 hitam itu...Astaghfirullah...
Namun, kerana DIAlah pemberi hidayah...DIA kurniakan hidayah buat org yg dikehendakiNYA. Serahkan saja kepadaNYA...
Pabila DIA membukakan pintu hati kita terhadap sesuatu ayat, barulah kita akan merasa keindahan kalam suciNYA. Indahnya sehingga hati terasa berbunga2...bahgia, gembira...sehingga kita ingin menjeritkan bahawa "Aku telah jatuh cinta dgn ayat2 cintaNYA!!!"
Begitu banyak ayat2 yg ditinggalkan kepada kita yg pabila kita membacanya, kita akan bertanya kpd diri "Pernah baca ke ayat ni? Tapi bestnye!!"
Aku simpulkan bahawa pengembaraan utk memahami ayat2 cintaNYA adalah pengembaraan yg tak pernah berpenghujung. pasti ada perasaan baru yg kita rasa tiap kali membaca ayat2NYA....Buatkan kita selalu jatuh cinta...
Jatuh cinta lagi...jatuh cinta lagi...jatuh cinta lagi....dengan kalimah cintaMU Ya Rabbi...
semoga ia mampu menyuburkan cinta kami terhadapMU...mari baca Quran jika anda sedang mencari cinta, cinta yg tak pernah memboringkan dan sentiasa manis...... ;)

No comments:

Post a Comment