Friday, March 26, 2010

Islam yg mengubah

Islam itu indah

Islam itu mengubah (inqilabiyah)

Islam itu suci dan menyucikan

Islam itu syumul

Islam itu bersifat rabbaniyyah


Islam itu adalah anugerah ALLAH buat manusia yg diciptakanNYA. Anugerah agar manusia tidak mengikut kehendak dan ajakan syaitan. Anugerah yg mengajar manusia utk mengagungkan DIA semata-mata. Anugerah yg menjadi penunjuk jalan kepada manusia agar jalan yg dilalui sentiasa lurus.

Jalan ini adalah jalan yg lurus, meskipun kita melihat jalan itu bertaburan duri di atasnya. Dikatakan lurus kerana dgn mengikuti jalan ini, manusia akan terus berhubung dan berpaut kepada yg selayaknya. Ciptaan selayaknya berbakti kpd penciptanya, kan? Apa guna diciptakan sesuatu jika ia tidak mengikut tujuan penciptaannya...

Lalu, ayuh renungi diri.. bukankah kita ini makhluk ciptaan yg MAHA PENCIPTA? Maka, kepadaNYA lah kita harus tunduk dan berserah.

Ketundukan ini, sebenarnya adalah kunci kpd segala ke__an 1...
Kebahagiaan
Kegembiraan
Kesenangan
Kebebasan
Kebaikan
Kekayaan
Kemegahan
Kemuliaan
dan lain2...

Bahkan ia menjauhkan kita drpd segala ke__an 2...
Keburukan 
Kesengsaraan
Kesedihan
Kemiskinan
Kehinaan

Namun, jika ingin islam menjadi punca ke__an 1, kita harus 'masuk' ke dalam islam sepenuhnya. pabila kita meletakkan diri kita seluruhnya dalam deen ini, barulah ke__an 1 akan dpt kite perolehi. jika tidak, kita hanya mengundang diri utk mendapatkan ke__an 2.

ALLAH tak pernah zalim. Mungkin ada yg bertanya, mengapa ALLAH membiarkan sahaja umat islam diperlekehkan, dihina, ditindas, dibunuh sewenang2nya. Sebelum berdebat jauh, ayuh bertanya pd diri, pernahkah kita menzalimi ALLAH selama usia kita mengaku bahawa DIA adalah Rabb dan Ilah kita?

Apakah zalim itu? Zalim maknanya tidak meletakkan sesuatu pd tempatnya.

ALLAH itu harus menjadi sebab utk kita melakukan sesuatu dalam hidup. Adakah kita telah meletakkan ALLAH sebagai sebab dan matamat dalam apa yg kita buat?

ALLAH harus menjadi tempat kita bergantung harap dalam apa jua keadaan. Adakah pernah kita mencari pertolongan lain selain DIA yg kita rasakan lebih mampu membantu kita selain DIA?

Kehendak DIA ke atas kita harus menjadi keutamaan kita. Adakah kita pernah menjadikan sesuatu selain DIA sbg keutamaan kita?

Jika kita masih lagi byk menzalimi ALLAH, apakah layak utk kita memohon agar DIA memenangkan kita? Dan sebenarnya, ALLAH takkan pernah tergugat apabila kita tidak memenuhi apa yg sepatutnya kita buat. Bahkan, kita sendiri lah yg menzalimi diri sendiri. ALLAH takkan pernah tergugat dgn ketaatan atau kedurhakaan kita. tp, DIA berkuasa melaksanakan kehendakNYA ke atas kita lantaran kita melanggar hukum yg ditetapkanNYA.

Oleh itu, mari kita bersama2 membetulkan diri sendiri dan menambahkan kefahaman ttg islam. agar masuknya kita dalam deen ini akan memberikan perubahan dan kebaikan total dalam hidup kita.

kerana dan hanya kerana,  islam itu sifatnya mengubah dan mensucikan....

No comments:

Post a Comment