Saturday, January 2, 2010

Pendukung Kebenaran

Siapa kita?

Kita adalah manusia, makhluk paling istimewa yg ALLAH ciptakan di muka bumi. Namun, tanpa kita sedari, istimewanya kita pun adalah sebuah pemberian, bukan suatu pemilikan. Maksud saya, kita hanya meminjam pemberian dan nikmat ALLAH yg telah disediakan pd penciptaan kita. Kelak, kita akan kembali kepadaNYA. Jasad akan kembali ke bumi kerana pada asalnya kita adalah drpd tanah. Roh akan kembali kpd Rabb kita kerana ia ditiupkan oleh ALLAH ke dalam jasad sang embrio. Walau banyak kelebihan dan kemampuan, harus diingat kita adalah HAMBA yg FAQIR, hamba yg harus menurut perintah Pemilik Dirinya yg tiada memiliki apa2. Keluarga, harta yg kita usahakan, kebijaksanaan dan kepandaian....adakah semua itu milik kita? ada masanya ia hilang drpd kita, kan? kalau ia memang hak mutlak kita, pasti ia akan sentiasa kita miliki, tp ia adalah milik yg Maha Memiliki...

Di mana kita?

Kita berada di sebuah alam...Alam dunia yg merupakan hanya persinggahan kita menuju ke alam akhirat yg abadi. Alam dunia yg sebenarnya sgtlah pendek.

Utk apa kita berada di sini?

Mengapa kita harus ada di dunia ini? Adakah sekadar utk memiliki sebuah keluarga dan kerjaya yg baik?


Manusia itu semuanya sama..tp apa yg membezakan antara manusia ini adalah apabila manusia itu faham mengapa ia berada di suatu tempat dan masa tertentu. Tambah menjadikan manusia itu lebih istimewa, jika manusia itu menjadi pendukung kebenaran.

Apakah kebenaran yg harus didukung itu?

Sesungguhnya, tiada yg lebih benar melainkan yg benar. Kebenaran itu adalah apa yg terkandung dalam kalimah ringkas ini ; LA ILAHA ILLALLAH. ringkas pd tulisan namun berat pada pengertiannya...

Inilah kebenaran yg paling benar yg menjadikan kalimah ini menjadi suatu kalimah yg amat berat timbangannya. Jika ditimbang kalimah ini dgn seisi dunia, pastinya kalimah ini lebih berat timbangannya.

Apa maksud kalimah ini?

Tiada Ilah selain ALLAH. Ilah itu bukanlah hanya bermaksud Tuhan...Istilah Tuhan itu difahami dgn begitu cetek oleh manusia amnya, oleh muslim khasnya. Alangkah sedihnya, bila seorg yg mengaku bertuhan tidak memahami erti tuhan itu. Jika hanya didefinisikan dgn kosa kata bahasa melayu, sempitlah jadinya pemahaman seorg muslim akan tuhannya, ALLAH. Namun, bahasa arab itu sgt luas perbendaharaan katanya sehingga dgn kalimah 'ILAH' itu, org2 arab jahiliyah amat takut utk mengikat diri dgn ucapan LA ILAHA ILLALLAH. Kalimah ILAH itu sendiri mengandung makna lain yg boleh membuatkan kita faham siapa tuhan kita.

Inilah kebenaran yg paling berat yg mengisi setiap ruang di atas muka bumi ini. Bila ALLAH menerangkan ttg kejadian alam yg sgt teratur dalam al-Quran, ALLAH ingin berbicara dgn hati, akal dan pancaindera kita bahawa akuilah HANYA ALLAH ILAH (yg berhak disembah) bg alam ini. Tanpa kehendak dan izinNYA, tiadalah wujudnya alam ini. Itulah kebenaran yg dibawa oleh kejadian alam...dan yg lebih dekat, kejadian diri kita sendiri.

Kita makhluk yg istimewa tp jika kita tidak menjadi pendukung kebenaran terbesar dan terhebat ini, kita tidak akan istimewa dan mulia di pandangan ILAH kita. ALLAH mengiktiraf org yg mengajak manusia utk melihat dan mengakui kebenaran yg hakiki itu (LA ILAHA ILLALLAH) bhw perkataan mereka adalah perkataan terbaik. (41:33)

Jadi, mengucapkan kalimah LA ILAHA ILLALLAH ini bukan sekadar lafaz, tp ia adalah suatu kemuliaan yg ingin diberikan oleh ALLAH kpd makhlukNYA yg paling istimewa.

Namun, tidak semudah itu utk melabel dan mengaku diri sebagai pendukung kebenaran kerana semuanya berkehendakkan bukti drpd pengakuan itu. Dan, telah tertulis dalam lembaran sejarah bhw pendukung kebenaran pastinya akan melalui jalan hidup yg penuh kesulitan dan kepayahan. Kisah hidupnya dilukiskan dgn pengorbanan tanpa henti, bahkan mungkin terluka dan terkorban nyawa.

Nabi Nuh ; umatnya menutup telinga dan menarik baju menutup kepala pabila baginda cuba menyeru utk mengesakan ALLAH.

Nabi Musa ; harus melayan kerenah Bani Israel yg degil dan sering lalai setelah menerima kebaikan drpd ALLAH.

Nabi Hud dan Nabi Lut ; didustakan oleh pengikutnya dan ditolak seruan rasul2 ini agar meninggalkan perbuatan buruk mereka.

Rasulullah SAW ; bagaimana baginda diperlakukan oleh bapa saudara baginda sendiri. bagaimana baginda dibaling batu ketika cuba membawa islam ke thaif.

Pelik tak? ALLAH amanahkan kita utk mendukung kebenaran ttgNYA, tp DIA kirimkan pula kepayahan dan kesusahan itu apabila kita memilih utk mendukungnya.

Payah, memang payah...namun, bukankah utk para rasul ini ALLAH janjikan syurga utk mereka?

Jika difikir secara berjual beli, kesusahan itulah harga kpd syurga yg dijanjikan utk pendukung2 kebenaran. Itu sahaja...jadi tak pelik pun apa yg ALLAH tetapkan utk pendukung kebenaran...kerana secara materialistiknya, setiap benda ada harganya yg perlu dibayar.

Tak teringinkah kita bersama dgn para rasulNYA yg dikasihiNYA? Dan persoalan yg lebih utama, tak teringinkah kita mendapatkan cinta dan redha ALLAH kerana sebenarnya, itulah cinta yg paling benar?

No comments:

Post a Comment