Tuesday, January 12, 2010

Taqwa Itu

Taqwa itu pakaian terbaik...

bagaimana taqwa itu menjadi pakaian? terdetik di hatiku..

1. taqwa itu ialah perasaan takut kpd ALLAH yg menjadikan kita hamba yg berhati2 dalam melakukan sesuatu dan menjadi pendorong utk menambahkan amal kebaikan...di samping menjadi neraca pembeza antara yg benar dan batil

2. pakaian itu fungsinya adalah menutup bahagian tubuh yg tak wajar dilihat oleh org lain (aurat =) ).

bayangkan, jika perasaan takut itu sentiasa membalut setiap sel pd tubuh...bahagian manakah yg akan melakukan kemaksiatan kpd Rabb?

(39:23) ayat ni mungkin boleh memberi kita gambaran bagaimana taqwa itu menjadi pakaian terbaik buat seorg muslim.. bagaimana kulit menjadi gementar pabila dibacakan dan diulang2kan ayat2 ALLAH...bukankah kulit itu organ terbesar yg meliputi seluruh badan manusia? tanpa pakaian, kulitlah yg menjadi pakaian.

jika kulit itupun dihantui dgn perasaan takut kpdNYA, pastilah itu jua yg akan menjadi pakaian terbaik shg mendorong anggota lain utk mencari kain2 utk menutup tubuh badan dgn pakaian yg baik. dan di akhirat kelak, apa lagi pakaian yg ada? bukankah kulit jua? dan beruntunglah kita sekiranya kulit itu dibina dan dihias dgn ketaqwaan yg hakiki kpd Rabb dan Ilahnya...

smg kita terus lemas dlm ketakutan kepadaNYA. jika kita umpamakan diri sebagai seorg yg dilemaskan dalam ketaatan kpdNYA, takkan pernah ada masa utk kita merasa diri ini kuat. takkan pernah kita memberi diri masa utk merasa tidak perlu bergantung kpd ALLAH. subhanallah, bukankah utk istiqamah merasakan diri selalu bergantung kepadaNYA itu adalah payah? smg kita terus kelemasan dlm ketaqwaan...insyaALLAH.

No comments:

Post a Comment