Friday, January 22, 2010

Senyum



Senyum seindah suria yg membawa cahaya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian dalam kehidupan
Kau tersenyum
Ku tersenyum
Kemesraan menguntum


Senyum itu sedekah....

Dari Abu Dzar ra., Rasulullah SAW bersabda : "Engkau tersenyum di depan saudaramu adalah sedekah" (Riwayat Bukhari dari Kitabul Adab)


Semoga terus tersenyum dalam menghadapi kehidupan seharian yg penuh dgn cabaran yg kadangkala membuatkan diri sukar utk tersenyum.

Sukarkah utk tersenyum?
Ya, bg sesetengah orang. Sesetengah org memang sukar utk tersenyum sehinggakan org lain menjadi takut utk mendekatinya. Takut mendekati kerana menyangka org ini tak suka didekati. Sedangkan mungkin org itu sedang kesunyian sebenarnya. Siapa tahu hati manusia?

Senyumlah kepada sesiapa sahaja kerana mungkin senyuman kita itu mampu menghilangkan sedikit resah di hati orang yg melihat senyuman itu.

Senyumlah kerana mungkin dgn senyuman kita itu org yg sedang gementar menjadi tenang.

Senyumlah, kerana mungkin hati sendiri yg sedang gelisah akan menjadi tenang.

Namun, jagalah senyuman kita...jangan kerana senyuman kita, ada yg tidak boleh tidur lena kerana asyik teringatkan senyuman itu.

Ketenangan hati sendiri yg disalurkan kepada org lain melalui sebuah senyuman itu bukanlah pula bermakna kita mampu membuatkan hati org lain senang...itu semua adalah dgn kehendak dan izin ALLAH jua..

Kita hanya perlu melakukan apa yg disukai ALLAH dan RasulNYA. Impak dan kesannya itu, serahkan pada yg MAHA KUASA dan MAHA HEBAT.

Semoga dgn sedikit amalan drpd sunnah rasulnya itu, kita mampu menyumbangkan keamanan dalam masyarakat hari ini yg sekarang ini makin sibuk dgn urusan dunia, menyumbangkan keamanan dalam masyarakat yg dihidangkan dgn pelbagai peperangan yg sama sekali bertentangan dgn nilai murni fitrah manusia...insyaALLAH...

2 comments: