Tuesday, June 16, 2009

Dua Jam Bersama Orang Asli

' Nanti hari selasa, awak akak pergi mengajar orang asli ek?Pastu, awak bagilah ceramah sikit kat diorang. Pasal apa-apa je. '

' Ha! Betul ke ni kak? Macam cuak jer..'

' Takpe...buat macam bagus je. '


Huhu...jemputan itu memang suatu yg mengejutkan. Entah kenapa aku rasa cuak sangat. Macam tak pernah bercakap depan orang ramai (macamlah selalu sgt..). Kalau nak diikutkan, aku bukanlah tak pernah bercakap di khalayak ramai, tapi aku baru sedar tak semudah itu utk kita bercakap di hadapan khalayak. Seringkali aku dihinggap perasaan sebegini apabila disuruh bercakap di hadapan. Semasa btn pun begitu, rasa cuak bila dipanggil utk bagi ucapan.


' Awak cakap je, diorang ni sgt mudah menerima. '

' Maybe awak boleh ckp psl kebersihan. '



Huh..penat fikir! Lalu, aku buat keputusan utk bercakap ttg kesihatan. Bersemangat, aku buat powerpoint presentation, tapi sbb buat last minute jadi taklah seelok mana. Ingatkan audiens adalah kanak2 tapi rupa2nya mak cik2. Namun, aku tetap buat presentation tu macam untuk kanak2. =)

Sampai di Kg Sungai Danga, masuk simpang ke penempatan orang asli tersebut. Penempatan orang asli ni sebenarnya adalah salah satu tarikan pelancong di JB. Di kampung mereka ni ada sebuah restoran yg agak popular iaitu Restoran Asli. Tiba di kampung itu, aku dapat lihat anak2 kecil bermain dan berlari2 dgn gembira tapi ada yg tak berkasut. Ada sebuah balai raya (kot) di mana pelajar2 cikgu yg aku ikut ni sdg menanti ketibaan kami. Wah, ternampak anjing yg merayau juga! Hm..ini memang pengalaman yg manis sbb dpt belajar menghadapi suasana baru. Selama ni, asyik jumpa bangunan kolej dan asrama, rumah2 sedara di kampung dan jalan raya yg elok. Berada di sebuah tempat yg asing memang mampu membuat diri ini berfikir. Namun, aku lebih concern ttg hidup muslim di kg ini. Bagaimana mereka meneruskan hidup yg dikelilingi bi'ah yg tak membantu utk melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang muslim?Alangkah bertuahnya kita yg diberi peluang utk berada dlm bi'ah yg membolehkan kita hidup sbg seorg muslim. Pernahkah kita bersyukur dgn nikmat ini?

Agak menyedihkan apabila kuketahui sebenarnya kg itu pernah disentuh seruan islam namun kerana tiada org yg terus mengajar deen ini kpd mereka, mereka telah ditawan pula oleh pendakyah kristian. Oleh itu, wahai muslimin marilah kita sama2 renungi diri. Sejauh mana telah kita laksanakan tanggungjawab kita terhadap saudara2 semuslim kita. Lalu, jika kita merenung keadaan ini adakah kita masih hendak bertangguh dan mencari alasan? Semoga kita sama2 merefleksi diri.

Hari tu, mereka belajar matematik, tajuk menambah. Aku tolong2 mengajar mereka. Kalau nak mengajar orang ni, biar siapapun pasti ada cabarannya. Mereka mungkin boleh ikut apa yg kita ajarkan tapi belum tentu mereka ada kefahaman yg jitu ttg tajuk itu. Bila difikirkan balik, kita tak mampu nak beri mereka kefahaman itu sebaliknya hanya mampu memandu ke arah yg betul. Itulah yg sebenarnya. Dlm persoalan hidayah pun begitu juga. Kita tak mampu sebenarnya nak buat org mendapat hidayah. Kita hanya menjadi antara sebab seseorang laiin mendapat hidayah tapi tak mungkin boleh memberi hidayah itu kepada mereka kerana itu hak ALLAH. DIA berikan hidayahNYA kepada org yg dikehendaki. Seharusnya, jika kita sudah mendapat kefahaman dan hidayah itu kita harus menjadi org yg bersyukur dan memanfaatkan hidayah itu sebaiknya. Semoga kita tak termasuk orang yg kufur akan nikmat hidayahNYA.

Masa nak prepare utk set up lcd and projector tu, rupa2nya takleh guna plak suis kat situ. Jadi, nampaknya aku harus bercakap tanpa ABM (alat bantu mengajar). ;)
Hee..cakap jer ar...Entah apa2 yg aku ckp..Tapi harap2 ALLAH berikan kebaikan drpd apa yg kukongsikan. Taklah profesional sgt pun apa yg dikongsi, benda2 biasa yg mungkin kita lupa. Dan bila bercakap di hadapan, kita pasti akan bertemu pelbagai reaksi, ada yg sgt aktif memberi respon, ada pula hanya mendengar dan ada juga yg tidur. Hee..teknik perlu dipolish lagi!


' Diorg ni sgt fitrah. Tak macam budak2 melayu yg suka mengejek, diorg cuma nak bergembira dgn bermain2. '


Huhu...sayang mereka juga! Semoga kita (muslim) akan terus berusaha menyeru manusia kepada ALLAH. Seronoknya jika insan2 yg dipenuhi fitrah dlm jiwa mereka ini dpt disedarkan dgn apa yg plg berharga dlm hidup, iaitu mengenal pencipta mereka dan kita...ALLAH...

Marilah kita sama2 menghargai nikmat islam yg dikurnia ILAHI kpd kita dan jagalah nikmat itu sebaiknya.

Terima kasih, cikgu! (yg bawa saya ke sana) ;p

3 comments:

  1. "Kita tak mampu sebenarnya nak buat org mendapat hidayah. Kita hanya menjadi antara sebab seseorang lain mendapat hidayah tapi tak mungkin boleh memberi hidayah itu kepada mereka kerana itu hak ALLAH"

    salam...nice posting shafa~
    ayat ni memberi makna yg sgt mendalam buat sy..
    semoga kte sentiasa tergolong dlm mereka yg diberi hidayah olehNya..

    ReplyDelete
  2. bestnyer ct pengalaman ni..ble ct pegi? truskan perjuangan ct =D

    ReplyDelete