Wednesday, June 24, 2009

Malunye...


'Malu itu sebahagian drpd iman.'
Ungkapan yg merupakan petikan hadis ttg keimanan ini mungkin sudah semakin dilupakan oleh kita, masyarakat hari ini. Mari kita renung ke dalam diri dan lihatlah di sekeliling...Bagaimanakah malu itu diletakkan dalam dunia hari ini? Masih adakah pengertian malu itu dlm kehidupan kita hari ini?


Pada iklan2, tiada lagi rasa segan silu utk menggunakan sehabis guna apa yg ada pd wanita. Anda semua perhatikanlah, bagaimana sebuah iklan sabun menunjukkan tali yg terjatuh dr bahu seorg wanita shg seorang lelaki boleh merasai kelembutan kulitnya...Apa agaknya perasaan kita semasa menonton iklan sebegitu? Suka? teruja? Malu? Kpd yg wanita, malukah kita ketika kita menontonnya?

Satu lagi kisah,aku rasa pelik bila seorg wanita boleh bertanya kpd seorg lelaki pakaian dalam mana yg harus dibeli..tak kisahlah lelaki tu suami atau abg atau adik, still lelaki. kenapa nak ajak lelaki sekali dlm hal2 sebegitu?
Huh..jgn emosi, siti!
Teringat lagu hijjaz...
Malumu mahkota yg tidak perlukan singgahsana
Tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nyawa
Perkara2 yg saya lihat ni buatkan aku terfikir pula. malu tak buat sesuatu yg org lain tak nampak? huhu..mungkin tulisan kali ini ada sedikit kekasaran (di atas), namun ia adalah tarbiyah ALLAH buat diri ini. Aku harus merenungi kesalahan diri sendiri lebih drpd merenung kesilapan org lain. Malunya!

2 comments:

  1. masyarakat 'sakit' 'sakit tenat' dah 'parah' kot
    huhu
    jom jd penyelamat dunia cam wonderpets

    hihi

    ni sume adalah symptom2 penyakit yg mana punca dye x drawat =)

    so jom bekerja!~

    ReplyDelete
  2. saya wonderpet gak
    haha

    "maluuuuuuuu"
    saye terase~ :P

    ReplyDelete