Sunday, June 14, 2009

Renungan Kisah Nuh

SURAH HUD 25-49

Merenung sejenak surah Hud pada ayat 25 hingga 49 yg menceritakan kisah Nabi Nuh dan kaumnya.

ingin kukongsi apa yg aku fahami drpd kisah yg diceritakan ALLAH ttg seorang lagi rasulNYA yg membawa misi universal, mengajak manusia menyembah ALLAH.

Sesungguhnya, pengutusan para rasul kpd manusia itu telah disusun ALLAH dgn penuh bijaksana dan hikmah. pengutusan baginda Nuh as sebenarnya adalah pada saat manusia telah jauh menyimpang drpd ajaran tauhid. malah, pada zaman bagindalah bermulanya penyembahan berhala dlm kalangan manusia. tahu bagaimana penyembahan itu berlaku?pertama, harus kita ketahui berapa lama jarak antara nabi adam dan nabi nuh. ada yg mengatakan kira2 156 tahun. ada terdapat juga hadis yg mengatakan bahawa jarak antara kedua nabi itu adalah 10 kurun, wallahu a'lam. yg pastinya, jarak itu adalah ratusan tahun.

ada beberapa riwayat n cerita namun semuanya menjurus kpd pattern cerita yg sama. dan yg bertanggungjawab terhadap penyelewengan itu adalah manusia yg mengikut bisikan syaitan.( huh, nak salahkan syaitan pun tak boleh juga kerana ia hanya menjalankan tugasnya dgn penuh kesungguhan.) manusia jualah yg sebenarnya bersalah. lantaran terlalu mengagungkan beberapa figur soleh dlm kalangan mereka, mereka mula membina patung. pada mulanya, hanya utk memperingati org2 soleh ini (NUH : 23).setelah generasi berganti generasi, peringatan berubah menjadi penyembahan. apabila Nuh as dtg membawa seruan agar mengesakan ALLAH, mereka menolak dgn pelbagai hujah dan ejekan. bahkan jika diteliti dlm ayat2 surah Hud spt yg dinyatakan di atas, Nuh sebenarnya telah berusaha dgn memberikan pelbagai hujah utk membuat mereka tunduk kpd ALLAH. tetapi, kerana kedegilan dan keangkuhan mereka, mereka menolak seruan baginda dgn bersungguh2 hinggakan apabila Nuh mendekati mereka akan menutup telinga mereka dgn tangan dan menutup kepala dgn baju mereka (NUH : 7). Alangkah biadabnya layanan mereka terhadap penyeru kebenaran! Lihatlah hari ini. layanan sebegini masih jua wujud terhadap daie. inilah buktinya bahawa jika kita ingin menggalas beban da'wah islamiyah ini, kita pasti akan sentiasa menerima tentangan dlm apa jua bentuk.dlm kisah Nuh ini, sikap org yg diseru menjadi cabaran buat seorg daie.

Bagaimana harus dihadapi sikap mereka ini? Nabi ALLAH Nuh mampu menjadi satu lagi contoh buat kita agar terus tegar & istiqamah menegakkan deen ALLAH. Baginda berda'wah siang dan malam selama kira2 950 tahun kpd kaumnya. Akhirnya, hanya beberapa org sahaja yg beriman. Ini satu lagi bukti bhw ALLAH tidak memandang hasil sebaliknya melihat usaha kita. Sia-siakah perjuangan baginda yg beratus2 thn itu? Pastinya tidak kerana setelah tentangan yg begitu dahsyat ALLAH telah memberi jalan keluar kpd baginda & pengikut baginda yg soleh.

Hanya setelah ALLAH menurunkan perintah agar berhenti menyeru kaumnya dan diperintahkan utk membina sebuah kapal, barulah baginda tidak menyeru kaumnya. Alangkah taatnya baginda! Kita pula, walaupun baru sedikit yg dilakukan kita berasa sudah cukup. Contohnya, kita rasa cukuplah kita sekadar mengejutkan kawan kita utk solat tanpa perlu benar2 memastikan dia sudah solat. Banyak perkara yg kita lakukan skdr melepaskan batuk di tangga. Ayuh, ubah sikap ini! kita harus bersungguh2 melakukan sesuatu terutamanya jika ia mmbawa manusia mendekati & menyembah ALLAH.

Sewaktu membina kapal tersebut, sekali lagi baginda diejek kerana buat kapal di darat yg jauh drpd laut. Alangkah, adakalanya perintah ALLAH itu sesuatu yg pelik pd pandgn manusia. Namun kerana taat akan perintah dan keyakinan yg teguh kpd Al-Khaliq, kita harus melaksanakannya jua.

Apabila air keluar drpd bumi dan turun drpd langit, Nuh menyeru anaknya utk turut sama ke atas kapal namun ditolak. Baginda sangka anaknya itu beriman namun sebaliknya. itulah sebabnya anak baginda itu tidak selamat. Inilah satu petanda bahawa islam n iman itu bukanlah suatu yg bisa diwarisi sebaliknya ia harus dicari dan dijaga kerana ia bisa juga hilang daripada kita.

Apa yg menarik adalah, bah besar itu sbnrnya tlh menghapuskan org2 yg menentang ALLAH, menolak utk menerima ALLAH sbg Tuhan mereka. Jadi kita semua sebenarnya adalah keturunan org2 yg mengimani ALLAH.

Oleh itu, mari kita bersama2 berjuang menegakkan Islam agar seluruh manusia tunduk hanya kpd ALLAH sbgmn teguhnya hati Nuh as. jagalah nikmat islam n iman yg diperolehi kerana ia boleh hilang dan dicabut drpd kita.jagalah deen ini dgn cara melaksanakan apa yg disyariatkan olehNYA.jika hakNYA dijaga, pastinya DIA akan memelihara kita. bukankah perlindungan ALLAH itu adalah perlindungan terbaik buat manusia?

smg kita terus beriman dan istiqamah di atas jalan ALLAH menuju kepadaNYA dgn bekal terbaik yg mampu kita bawa iaitu taqwa.

No comments:

Post a Comment