Tuesday, June 16, 2009

Teman...

A......: Pernah tak awak hilang sesuatu n diganti dgn sesuatu yg baru?

Siti : Erm....macam tak pernah aje...Maksud awak, orang ke?

A.....: Apa2 jer...

Siti : Kalau orang or kawan, tak pernah kot.



Mungkin apa yg ditanyakan oleh A tu sebenarnya memang merujuk kepada seorang manusia (walau siapapun insan itu) iaitu kawan. Apakah nilai seorang kawan bagi anda?


Bagiku, daku amat menghargai sebuah ikatan yg bernama persahabatan. Sepanjang hidup selama 20 tahun ini, pengalaman yg dilalui byk mengajar ttg erti perhubungan ini. Banyak yg kupelajari di bumi SERATAS tercinta, banyak juga yg kutimba di bumi KMB. Apatah lagi bila diri memahami nilai hubungan ini yg sebenarnya harus terjalin kerana DIA. Betapa luasnya perhubungan ini bila dijalin kerana DIA. Bahkan, kita tak mempunyai sebab lain utk menjalin kasih antara manusia melainkan kerana DIA. Ikatan aqidah menjalinkan hati-hati insan dgn ikatan yg lebih utuh dan memberi nilai tambah pada hubungan itu. Apa tidaknya, hubungan yg terjalin itu dijalin kerana mengikut apa yg diperintahNYA (49:10). Maka pastilah hubungan itu menjadi hubungan yg diredhai. Apa lagi yg lebih penting dan besar ertinya selain mendapat keredhaanNYA drpd apa yg kita lakukan?




Ada tak yg pelik kenapa aku katakan bahawa aku tak rasa aku pernah hilang sesiapa dan diganti dgn kehadiran seorg yg baru? Huhu..mungkin ada yg tak boleh terima apa yg akanku katakan, namun itulah yg kurasa. Aku tak pernah rasa aku kehilangan sesiapa kerana bagiku, sekali orang itu hadir dlm hidupku dia akan sentiasa dalam ingatan. That's why i dont think that i've ever lose anyone in my life. And everytime i meet new friend, i believe that this is a new colour in my life...




Oleh itu...

Sahabatku, walau di mana jua kalian berada kalian tetap di hatiku....inginku kongsi seulas bicara dr seorang sahabat yg pernah mengatakannya kepadaku...' Semoga kita jumpa di syurga. '


Hehe...teringat pula sebuah gurindam drpd filem Gurindam Jiwa


Kalau tuan mudik ke hulu
Belikan saya bunga kemboja
Kalau tuan mati dahulu
Nantikan saya di pintu syurga

No comments:

Post a Comment