Friday, February 13, 2009

Aku Dibius Cinta


Sewaktu saya berada di satu majlis ilmu, mata saya melilau melihat2 hadirin yg hadir. Memandangkan ramai yg datang, pastinya pelbagai ragam,gaya dan aksi dapat dilihat.

Ada yg tekun mendengar sambil menyalin di dalam buku nota sendiri

Ada yg berbincang2 membuat ulasan terhadap apa yg diucap oleh penyampai

Ada yg terlalu khusyuk sehingga hanyut di alam bawah sedar (zzzzZZZZ)

Ada juga yg beraksi seperti tiada penyampai di hadapan

Ada yg buat tempat itu seperti kelas, guna utk menyiapkan tugasan yg diberi oleh guru

Ada yg membuka cerita sendiri…..bertanding siapa yg lebih menarik ceritanya drpd si penyampai di hadapan,mungkin

Ada pula yg mendengar penuh khusyuk pada cerita teman



Saat itu juga, minda saya memutarkan sebuah lagu nyanyian Yusri KRU dan Melly Goeslow ;)

Aku dibius cinta
….
….

Heh..baris itu sahaja… :> Insya ALLAH, nanti saya tambah lagi bait-bait lagu tu… ;

Mata saya melihat semua yg hadir telah dibius…Dibius dengan cinta masing-masing…

Ada yg cintanya pada ilmu yg ingin dikongsi oleh penyampai sehingga ingin dicedok setiap patah kata si penyampai

Ada yg cintanya pada dirinya sendiri semata dan tak terfikir memberi cinta itu kepada org lain

Ada yg cinta pada tugasan yg dibuat sehingga ingin menyudahkannya walau di mana dan dengan cara apa pun jua

Ada yg cintanya pada cerita-cerita hidup yg dilaluinya sehingga itulah yg ingin dikongsi dgn teman pada setiap masa

Ada yg cintanya pada sahabat sehingga menjadi pendengar terbaik


Masing-masing terbius oleh cinta masing-masing. Terbius sehingga apa yg berada di sekeliling tak mampu memberi kesan terhadap cintanya. Indahnya cinta yg telah membius! Ibarat pesakit yg dibius, membiarkan sahaja si doktor membedah dan menghiris dagingnya,sesuatu yg takkan sanggup dibiarkan jika dirinya dlm keadaan sedar…Cinta yg membius itu telah memberinya kekuatan utk berdepan sesuatu yg tak mampu dia hadapi jika tidak dibius oleh cinta itu. Biar kepayahan terpaksa dilalui, tak dirasakan payah kerana sudah terbius...Apa jua akan dilakukan utk memastikan cinta itu terus didakap kerana sudah asyik, hanyut dgn kepuasan yg dibawa oleh cinta-cinta itu.

Namun, cinta mana agaknya yg mampu memberi kepuasan dan nikmat yg berpanjangan? Pada ilmu, diri sendiri, cerita-cerita, atau cinta sahabat? Orang yg dilanda angin cinta pastinya ingin angin itu terus membelainya setiap masa.

Melihat angin semulajadi , angin itu bersifat dinamik (eh, betul ke perkataan ni?boleh r kot..). Angin tak bertiup di satu tempat sahaja. Ia akan merentas benua dan lautan utk memberi rasa nyaman yg dibawanya kepada sebanyak2 tempat melainkan ia dihalang oleh dinding-dinding atau gunung-gunung.

Sebagai seorang manusia, adakah cinta yg kita miliki menjadikan kita seperti si angin? Apakah kita sanggup cinta kita tersebar, bukan utk diri kita sahaja? Cinta itu pula mungkin meninggalkan kita utk mencari org lain?Sanggupkah? Ataukah kita menjadi ibarat gunung yg menghalang cinta itu tersebar ke tanah lain?

Ah, jika sudah dibius, apa mungkin kita akan memikirkan persoalan-persoalan itu? Em…rasanya tak fikir,kan? Kerana kita sudah yakin cinta itu untuk kita. Kepedihan itu tidak penting utk dirasa pada diri dgn keyakinan yg telah tertanam.

Ayuh kita fikirkan…Adakah kita telah terbius oleh cinta kita, yg mampu menjadikan kita kuat utk hadapi apa yg kita tak mampu lalui tanpa kehadiran cinta itu? Adakah cinta itu mampu membius kita utk tempoh yg panjang? Cinta yg mampu membius kita lebih lama pastilah cinta yg lebih kuat, betul tak?

Hmmm...

No comments:

Post a Comment